Υπερβατικά, σχεδόν άτοπα τοπία, ιπτάμενα γλυπτά που αιωρούνται και μεταλλάσσονται στον λευκό χώρο, φωτεινές σφαίρες που εκπέμπουν εκτυφλωτικά και συγχρόνως οικεία χρώματα, έρευνες, κείμενα και αρχειακό υλικό, όλα αυτά συνθέτουν τον ιδιαίτερο κόσμο του Ιβάν Κλιούν, του πρωτοπόρου της ρωσικής πρωτοπορίας, στο πλαίσιο της έκθεσης για το έργο και τη ζωή του στο MOMus-Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης-Συλλογή Κωστάκη, στη Θεσσαλονίκη.
Η έκθεση «Ιβάν Κλιούν.
Υπερβατικά τοπία.
Ιπτάμενα γλυπτά.
Φωτεινές σφαίρες» θα κρατήσει από τις 2 Ιουλίου έως τις 19 Σεπτεμβρίου 2021, αποτελεί δε τη νέα, διεθνή παραγωγή του Μουσείου, μονογραφία στο έργο ενός καλλιτέχνη της συλλογής Κωστάκη.
Ο Ιβάν Κλιούν εκπροσωπείται στη συλλογή Κωστάκη του MOMus-Μουσείου Μοντέρνας Τέχνης με 383 έργα τέχνης (πίνακες και σχέδια) και ένα μοναδικό αρχειακό υλικό (γράμματα, χειρόγραφα, λιθογραφικές εκτυπώσεις, διδακτικό υλικό κ.λπ.).
Η έκθεση «Ιβάν Κλιούν.
Υπερβατικά τοπία.
Ιπτάμενα γλυπτά.
Φωτεινές σφαίρες.», πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Heritage Art Foundation στη Μόσχα, του Συλλόγου Υποστηρικτών του Μουσείου και του The Malevich Society, καταγράφει την καλλιτεχνική ζωή αυτού του σημαντικού Ρώσου ζωγράφου, γλύπτη, συγγραφέα και δασκάλου.
Ο ίδιος πέρασε από όλο το φάσμα των κινημάτων και μεθόδων, από τον Νεο-ιμπρεσιονισμό και τον Συμβολισμό ως τον Κυβοφουτουρισμό και την μη-αντικειμενική τέχνη, ασχολήθηκε επίσης με τη δημιουργία τρισδιάστατων μη-αντικειμενικών κατασκευών ήδη από το 1914.
Υπήρξε μέλος της ομάδας Σουπρέμους του Καζιμίρ Μαλέβιτς, αλλά στην πορεία ανέπτυξε δική του εκδοχή για τον Σουπρεματισμό.
Στις αρχές της δεκαετίας του 1920 μελέτησε διεξοδικά τα στοιχεία της φόρμας, του φωτός και του χρώματος και δημιούργησε μια δική του καλλιτεχνική μέθοδο προτείνοντας μη-αντικειμενικά έργα που παρουσιάζουν κυρίως σφαιρικές φόρμες, ακολουθώντας την προσωπική του θεωρία για το φως και την κίνηση στον χώρο.
Ύστερα από την σύντομη διδακτική του σταδιοδρομία στα Εργαστήρια ΒΧΟΥΤΕΜΑΣ ακολούθησε μια μακρά προσωπική...